Bagolykő Mágustanodához tananyagok

Megkönnyítik a vizsgázást a Bagolykő varázslatos világában

1. óra - A kviddics taktikai fejlődése I.

Író: Markovits István
Dátum: 2010.10.12. 17:52
Tantárgy: Repüléstan

 

*Késésben van. Lelkiismeretesen felkészült az órájára, de mire összeszedte jegyzeteit már rég a tanterembe kellett volna lennie. Egy Tűzvillámot is megszégyenítő gyorsasággal halad végig a folyosón. A tanterem csukott ajtaja előtt egy pillanatra megáll. A szokásos hangzavar szűrődik ki odabentről.* ~ Az óra után már nem lesznek ennyire élénkek! ~
*Egy határozott mozdulattal nyit be, szabályosan betépi az ajtót. Hirtelen néma csend lesz.* ~ Pontosan ez akartam elérni. ~ *Elégedetten vigyorog és közben lassú léptekkel halad előre. A tanári asztal mögött megáll, leteszi a kezében lévő papírkupacot.*   

Szép jó napot kívánok! *Fordul immár a hallgatóság felé.* Hála nekem már harmadik évfolyamon is tanulhatnak Repüléstant. *Jegyzi meg tréfásan* 
Óráim elején a diákok felállással jelzik, hogy kezdhetek. De remélem ezt már Önöknek nem kell mondanom.* Év elején mindig feleleveníti ezt a különös elvárását. Közben elhelyezkedik székében.*
Először is van egy jó és egy rossz hírem. Kezdem a rosszal. A mai óránk anyaga nem feltétlenül lesz izgalmas. *Egyesek elégedetlenül felhördülnek.* A jó hírt pedig majd óra végén elárulom. *Tudta, hogy ezzel sikerül kíváncsivá tennie a diákokat és óra végig figyelmesen fogják hallgatni.*
Papírt, pennát elő. Cím: A kviddics taktikai fejlődése. *Feláll az asztaltól, hiszen jobban szeret járkálni, miközben beszél.* A kviddics észjáték. Egy jól kidolgozott taktika legalább annyira fontos, mint a játékosok egyéni képességei. Különben nem beszélhetnénk csapatsportról. Sokan és sokféleképpen próbálkoztak taktikai újításokkal az évszázadok során, több-kevesebb sikerrel. *Rápillant a jegyzetére.*

Kezdjük az elején. A kviddicsezés hajnalán teljesen más hozzáállással játszottak, mint manapság. A legjelentősebb különbség, hogy a fogó poszt nem létezett. Következésképpen a terelők kizárólag a hajtókat boldogították. Az ekkor érvényben lévő felfogás szerint, akinél a kvaff volt nyugodtan támadhatott, és csak a terelők okoztak zavart, mivel az ellenfél hajtói sem igazán keresték a fizikai kontaktust. *Fel-alá lépked, félszemét mindig a diákokon tartja.*
1269-ben történt említésre méltó változást okozó esemény. De feltételezem, hogy ezt már Önöknek is tudnia kell. Tessék! *Szándékosan egy nem jelentkezőt szólít fel.*   Az uraság csak addig volt elemében, amíg én beszéltem? Biztosan a kviddicsről tartott értekezést a kedves padtársának! *Szándékosan zavarba hozza a fiút, csak hogy tudja, ki a főnök.* Első és utolsó figyelmeztetés, következőnél pontlevonás! *Szól még oda neki, mielőtt visszatérne a tananyagra.*
A kérdéses esemény az aranycikesz és vele együtt a fogó poszt megjelenése. *A jelentkezők csalódottan veszik tudomásul, hogy nem juthattak szóhoz.*

A terelőknek elsődleges céljuk ettől kezdve a fogó elintézése, így a hajtók még nagyobb teret kapnak a támadásban. A következő néhány évtizedben a pont gazdag mérkőzések jellemzőek, ugyanis a legtöbb csapatban a hajtók továbbra sem változtatnak védekezési szokásaikon, kizárólag a támadásokra helyezik a hangsúlyt. Az agresszivitás és a durvaság szerepe viszont egyre jelentősebb lesz, úgy gondolják, hogy jobban megéri játékra alkalmatlanná tenni az ellenfelet, minthogy kulturáltan védekezni velük szembe. Csökkent a pontok száma, a cikesz elkapásáért járó 150 pontnak tényleges jelentősége lett. A fogókat máig övező rajongás kialakulása is erre az időre tehető. Egyébként a modern kviddicsben is vannak csapatok, akik a durvaság szellemében játszanak. Közülük az angol Falmouth Falcons a legismertebb. *Szeretett volna ragaszkodni az előre leírt óramenetéhez, de túlzásba se akarta vinni, nehogy fanyalogjanak neki, hogy túl sok a tanulnivaló.*
A stílus hátrányai az első, 1473-as Világkupa döntőjén mutatkoztak meg. Az összes elképzelhető szabálytalanságot elkövették, így hát folyamatos játék alig volt. Különösen a szabad pálcahasználat okozott meglepő eseteket. *Szívesen részletezné a témát, de az idő szorítja.*
Ennek ellenére közel 300 évig, pontosabban 1750-ig nem létezett egységes szabályozás, ami elősegíthette volna a kviddics sportszerűbbé válását. Ekkor azonban ugrásszerű fejlődés következett be. Mondjuk a szabályozás korántsem volt tökéletes, kiskapuk még sokáig akadtak, gondolok itt például arra, hogy megengedett volt több hajtó berepülése a büntetőzónába, vagy például a kosarak méretei számottevő eltéréseket mutattak. De ezek ismerete nem a harmadik évfolyam tananyagához tartozik. *Fogja vissza magát, mielőtt végképp eltérne a tárgytól.*

Sok csapatnál megfigyelhető volt, hogy a hajtók nem tértek vissza a „csak támadok” elvhez, hanem, köszönhetően az egyre jobb minőségű és gyorsabb seprűknek, a megengedett keménység határain belül maradva, a kvaff mielőbbi megszerzésére törekedtek. Ezen taktika, az úgynevezett „totális kviddics” tökélyre fejlesztésével érte el legnagyobb sikereit a 20. század elején a Tutshill Tornados csapata.
Más irányelv mentén indultak el az 1884-ben alapított luxemburgi Bigonville Bombersnél. Mondhatni, hogy bizonyos szempontból a korai kviddics hagyományainak továbbvivői. A támadásokat rendkívül gyorsan végigviszik, mégis nagyon magas százalékban szereznek gólt egy-egy akció végén. Védekezéskor nagyrészt az ellenfél hibáira illetve klasszis őrző teljesítményre építenek. A labdaszerzés nem cél, helyette a helyezkedéssel próbálják olyan lövőhelyzetbe hozni az ellenfelet, hogy minél nehezebben szerezhessen pontot, ergo könnyebben védhető legyen a dobás.
A francia Quiberon Quafflepunchers alaptaktikája említésre méltó még, aminek alapjai már a csapat 15. századi megalapítása óta jelen vannak, habár csak a hivatalos szabályok bevezetése után lett hangsúlyos játékuk képében. A kvaffbirtoklásra hegyeznek ki mindent, a lehető legtovább húzzák el a támadásaikat, fárasztva ezzel ez ellenfelet, hiszen a védekezés sokkal több energiát emészt fel. Sokat passzolnak, ami kívülről körülményesnek tűnhet, de az ellenfél ritkán szerez tőlük kvaffot, mivel nagyon biztos kezűek. A hosszúra nyúló támadásokat általában ponttal fejezik be. Mondhatni túlcicomázott a játékuk, bár kétségkívül így is eredményesek. *A diákok figyelme lankadóban, egyesek már az ásítozást is megengedik maguknak.*

A kviddics taktikai háttere manapság, a modern időkben természetesen már nem ennyire sarkított, de maguknak részleteiben erről nem kell tudniuk. A kérdés, van-e még hová fejlődni? Természetesen van. A jövőben azok a csapatok lehetnek sikeresek, amelyek minél szélesebb taktikai repertoárral rendelkeznek. A csapatkapitányok feladata, hogy a követendő taktikát társaiknak kijelöljék. Általában a jól bevált rendszerhez ragaszkodnak, még akkor is, ha az adott ellenféllel szemben más lenne célravezetőbb. A csapatkapitányoktól nem várható el, hogy a csapategységen és a saját játékukon kívül az elméleti háttérrel is mélységében foglalkozzanak. Az utóbbi időben ezért megfigyelhető az a tendencia, hogy a nevesebb csapatok külső szakértőt alkalmaznak, aki speciális taktikát dolgoz ki, mindig az aktuális ellenfélhez igazítva. Az effajta segítség igénybevételéről nincs szabályozás, így megtiltani nem lehet, viszont az esélyegyenlőség jegyében minden csapat számára biztosítani kéne, hogy lehetőségük legyen szakértőt fogadniuk. A megoldás valószínűleg hivatásos kviddics szakértők, ha úgy tetszik edzők kiképzése lenne. Szóval, aki szereti a kviddicset, de tehetségtelen játékos, van esélye, hogy a színfalak mögött mégiscsak „játszhasson.” Persze ehhez hatalmas szakmai felkészültség szükségeltetik, úgyhogy aki edzői karrierben gondolkozik, az alapokat jobb, ha megtanulja az én óráimon. Aki meg nem, azzal sajnálattal közlöm, hogy akkor is meg kell tanulnia. *Zárja le gondolatmenetét.*

Szememre vethetik, hogy a magyar kviddics taktikai történetével külön nem foglalkoztam. Ami késik, nem múlik, következő órában fogunk erre kitérni. *Úgy tervezte, hogy ledarál mindent most egyben, de be kell látnia, hogy az időbe nem fér bele.* ~ Sebaj, van olyan hosszú a téma, hogy egy külön órát is tudok róla tartani. ~     
Na és akkor a jó hírrel még adós vagyok! *A diákok izgatottan néznek össze.* Az órának vége, távozhatnak! *Tudja hogy másra számítottak, a reakciókból is ez tűnik ki. Alig bírja ki komoly ábrázattal, mire mindenki eltűnik, majd egy jóízűt nevet saját szellemességén.* 

 

/2012. nov. 2./

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 11
Heti: 70
Havi: 313
Össz.: 87 293

Látogatottság növelés
Oldal: Repüléstan - 3. évfolyam
Bagolykő Mágustanodához tananyagok - © 2008 - 2024 - bktananyag.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »