Bagolykő Mágustanodához tananyagok

Megkönnyítik a vizsgázást a Bagolykő varázslatos világában

Ismétlés
Író: Révay Nándor
Dátum: 2011.08.11. 14:18
Tantárgy: Bűbájtan


-Köszöntök mindenkit a harmadik évfolyamban. Ahogy haladunk az évfolyammal, úgy haladunk előre a tananyaggal is. Ebben az évfolyamban számos újdonságra lehet számítani. Nem, nem  fogjuk elhanyagolni az elméleti részt sem, tudom, hogy erre számítanak. Minden óra elején megbeszéljük, mit és hogyan fogunk gyakorolni.
-A mai óra az ismétlésről szól. Remélem, emlékeznek még az első két évre. Miről beszélgettek, miket vettek és miket gyakoroltak .

-Mondjanak valamit a bűbájokról! Általánosságokat csak. A csoportosításukra viszont kíváncsi lennék.

- Első bűbájaink között volt a Protego, igaz?  Kit tudja felidézni, mit tanultak róla?  Nem kell felsorolni az egész fejezetet, csak néhány alapvető dolgot kérnék róla.

-Vették a Vingardium Leviosát. Erről a bűbájról is szívesen meghallgatnám, mire emlékeztek. Alkalmazni biztos alkalmazták már, többször is, órán kívül. Valaki?

- Következő az Alohomora és a Colloportus. Itt tényleg a legfontosabbakat kérném! Ki szeretné elmondani?

- A fény- és sötétség-varázsról is mondjanak néhány dolgot!

- A következő a Rontások megszüntetése volt. Hasznos bűbájunk. Néhány szót megér.

- Mit tanultunk a lefegyverzésről? Kettőt is vettek, elég lesz az egyikről beszélni.

- Helyes válaszok, ennek örülök, mert ez azt jelenti, hogy vagy figyeltek az óráimon, vagy elolvasták óra előtt az anyagrészeket. Az előbbinek jobban örülnék és ennél a lehetőségnél tovább nem is mennék.  *Nem naiv, csak a látszatát tartja fenn.*
-Azt  még megkérdezem, hogy valakinek van kérdése az elmúlt két év tananyagával kapcsolatosan? Mert megbeszélhetjük.
-Az ismétlésekkel jól eltelt az idő. Következő órán haladunk tovább, illetve vesszük az új anyagot, gyakorlással együtt természetesen.

- Mondjon nekem valaki egy változó és egy közepes varázslatot. Mi a különbség köztük? A változó bűbájoknál kettőt tanulni is fogunk. Ez egyiket mondjuk én már az elsősökkel megismertetek, nem tudom önök tudják-e, vagy hallottak-e róla.
Ennél több van, idővel megismerkednek velük.
Különbség:  Az alkalmazási környezettől függ, milyen nehézségi szinten kell alkalmazni. A legtöbb védelmet szolgáló bűbájt egyébként, a változó erősségű csoportba osztjuk.

- Akkor egy utolsó kérdést.  Mivel lehet megszüntetni őket? Itt is több lehetőség fordul elő.

- Ennyi lett volna mára. Köszönöm a figyelmet. Mehetnek!


 

Begyűjtő bűbáj
Író: Révay Nándor
Dátum: 2011.08.11. 14:22
Tantárgy: Bűbájtan


- Az első órán letudtuk az ismétlést, ami megjegyzem, egész jól ment, szerencsére nem kell több időt szánni ré, ezért ma foglalkozhatunk az idei anyaggal. A legelső bűbájnak nagy hasznát vehetik a jövőben, főleg, ha gyorsan szükségük van olyan tárgyra, amit elfelejtettetek magukhoz venni.
Ez pedig az Invito, más néven, begyűjtő bűbájnak nevezzük.

- Ki tudja nekem megmondani, mit jelent az Invito szó és milyen eredetű lehet?

- Nos, az Invito olasz eredetű szó nem csoda hát, hogy olasz nemzetiségű feltalálója, akit  Eustachio Rossellininek hívtak és tudomásom szerint egész életében meggyűlt a baja az emlékezetével. Mindent elhagyott, hiányos felszereléssel érkezett munkahelyére. Ezt a hátrányt próbálta egyensúlyozni bűbájával, aminek segítségével magához hívhatta elhagyott tárgyait. Sikerült neki. Létre jött az Invito.
- A szó jelentése meghívó. A  mi esetünkben, tárgyvonzást  jelent, segítségével a kezünkbe idézhetünk egy tárgyat, ami az adott időben nincs a környezetünkben, vagy csupán kartávolságon kívül van. Mindössze annyit kell tennünk, hogy felemeljük pálcánk végét, és a tárgyra koncentrálva kimondjuk a megfelelő varázsigét és a tárgy nevét. Pl.:  Invito napló!   *A hívott tárgy a professzor kezében köt ki.*
- Szükséges azonban, hogy az adott tárgy fizikailag ne legyen elválasztva tőlünk, tehát ne legyen pl. egy szekrénybe bezárva. Ez egyszerű bűbáj, nem bánik el sem lakatokkal, sem zárakkal. Sőt, egy ajtó is gondot okoz. Az ablaküveg viszont nem hátrány, azon simán keresztülmegy, erre is ügyelni kell. Ha valaki felejtős, jobb, ha szobájában mindig nyitva hagyja az ablakot, hogy a tárgy gond nélkül kijuthasson.
*A naplót bezárja a fiókba és ellép, hogy ismét elvégezhesse a varázslatot.*  -Invito napló!    *Az asztal felől hangos  kopogás és dübögés hallatszik, de a napló nem kerül elő. Megszünteti a varázslatot, visszalép az asztalhoz és folytatja.*

- Továbbá, az is fontos, hogy konkrét tárgyak vonzására alkalmas. Ez azt jelenti, hogy pontosan meg kell neveznünk azt a tárgyat, amit magunkhoz akarunk hívni. Nem baj, ha nem látjuk, de gondoljunk rá és az sem árt, ha eszünkbe jut, hová tettük , mert ha elzártuk, hiába várjuk.
Amit nem árt megjegyezni róla, hogy csak a saját tárgyaink hívására használhatjuk. Ez voltaképp egyértelmű, jól néznénk ki, ha pl. ide hívnám a seprűmet, és jönne vele még vagy száz darab. Az nem segítség, hanem hátrány. Mire kiválogatnám, melyik az enyém, többször átgondolnám, hogy legközelebb inkább felsétálok érte.

- A környezetükben használt valaki ilyen bűbájt? Otthon, esetleg itt az iskolában, egy felsőbb éves? Milyen tapasztalatuk van a látottakkal kapcsolatban?

- Mindjárt kipróbálhatják a bűbájt. Lehetőleg ne egyszerre, mert abból hangzavar lesz és csökkentheti a sikeres varázslat létrejöttének esélyeit. Helyezzenek egy könnyebb tárgyat kartávolságon kívülre és használják a bűbájt.
- Nehéz  tárgyakat egyébként nem tudunk magunkhoz hívni, a nagyobb tárgyakhoz is nagyobb erő szükséges, főképp, ha a tárgy messze van. Ahhoz nagyobb mértékű koncentrációra is szükségünk van.
- Gyakoroljanak bátran, mindenki vigyázzon a fejére és egymásra is, ha kérhetem. Nem kellemes egy könyvvel való találkozás.   *A professzor féloldalasan ráül asztala szélére és úgy figyeli a gyakorló diákságot.*
- Van még időnk…

Az óra hátralévő részében gyakorlás és további beszélgetés.

 


Tárgytaszítás
Író: Révay Nándor
Dátum: 2011.08.11. 14:25
Tantárgy: Bűbájtan


- Az előző órán a tárgyak vonzását vettük, most a vonzás ellentettjét fogjuk, mégpedig a taszítást. Olykor, ez is jól jöhet, akár egy felénk közeledő tárgytól védhet meg, vagy mi küldhetjük arrébb az auránkat bezavaró darabot. Mindenki fantáziájára bízom, mire használná. Halkan megsúgom, hogy kitűnő fegyverként is használható. Erre a megmozdulásra kevesen számítanak, ezért könnyen veszélyessé válhat.

- A taszító bűbáj szintén Eustachio Rossellininek köszönhető, de jobbára kipréselték belőle és így pár évvel később jött létre. Valahol jogos, ha feltalálja a vonzást, találja fel a taszítást is, gondolták. Ez is sikerült neki. Átlagemberből emelkedett ki két sikeres bűbája után. Ha nem több száz évvel ezelőtt élt volna, hanem, tegyük fel, most, biztosan vagyonokat kereshetne. Pech.

- A rövid bevezető után, nem árt megtudni, melyik ez a bűbáj. A tárgytaszítás varázsigéje a Lejate. Egyszerű, rövid és jól cseng. Ez nem azt jelenti, hogy nem okoz nehézséget a használata, hibádzási lehetőség ennél is előfordulhat. Az igaz, hogy némileg kevesebb, mint az Invitonál. Nem kell több erő hozzá, mivel a tárgyat, közvetlen közelünkből akarjuk eltávolítani. Ez a bűbáj sem képes csodákra, nagyon nehéz tárgyakat lehet, meg sem tudunk vele mozdítani, de kisebb tárgyakat képesek vagyunk több méterig elrepíteni.

- Figyeljék csak, mi fog történni. *Egy széket húz maga elé és a pálcát ráirányítva mondja ki a varázsigét.*  -Lejate!   *A szék hatalmas erővel csapódik a falnak, ennek következtében eldől.*

- Egy pálcamozdulattal olyan hatást fejtettem ki, mintha teljes erőmből megtaszítottam volna akár a lábammal, vagy a kezemmel. Talán még annál is nagyobb erőt, hiszen egy szék nem túl nehéz. Ha az asztalommal kísérleteztem volna, lehet csak a táv felét tette volna meg, vagy elmegy a falig, de nem csapódik neki, mint azt a szék tette. Ez arra utal, hogy az okozott hatás, nagymértékben függ, az ellökni kívánt tárgytól. Ez nem újdonság, a puszta kezünket nem tudunk ellökni egy asztalt, vagy bármilyen nehéz tárgyat.

-A pálcamozdulat itt eltérő a begyűjtő bűbájétól. Ott csak felemeljük a magasba, nem szükséges leírni semmit, a tárgyak felét nem látjuk. Itt viszont meg kell dolgoztatnunk pálcánkat. Vegyék fel és csinálják önök is.

- Egyáltalán nem bonyolult, előre nyújtjuk a pálcánkat és egy határozott csuklómozdulattal rántjuk  fel a végét, majd le, mintha egy kis háromszöget  akarnánk rajzolni. Az a háromszög viszont legyen hegyes szögű, szép, szabályos. A karjukat ne mozgassák, csak a csukló és a kézfej dolgozik. Ezt nem árt megjegyezni, mert minden varázslat elvégzésénél csak a csukló mozog.

-A sikeresen létrejött varázslattal ellökjük a tárgyat, de célozni nem igazán lehet vele, bár a lökés irányát természetesen mi határozhatjuk meg. Ez lehet véletlenszerű, vagy tudatos. Attól függ a pálcánkkal melyik  irányba mutatunk használat közben. Az iránya viszont változhat útközben. Nem sokat, mert fizikai tárgyról van szó és számtalan ellenerő hat rá, amik nagyjából egyenesen tartják. A célállomást pedig csak sejteni lehet.

- Szükségem lenne egy segítőre, aki felém lökné ezt  a széket.  *Az előbb eltaszított széket a magához vonzza, felállítja a diákok padjánál és beáll tőle nem messze, más szögben, mint az előbb. A kifáradt segítségnek elmagyarázza, mit kell tennie.* 

- Pont megfelelő a kettőnk közti távolság. A feladata annyi lenne, hogy akkora erővel lökje el a széket felém, amekkorával csak tudja. Arra ügyeljen, hogy a szék ne boruljon fel. Ha ezzel megvan, lépjen hátrébb.

- Az előbb baloldalra taszítottam, most középen van a szék, elvileg ugyan oda kéne érkeznie, de nem oda fog, hanem jobbra. Figyelem!  *A diákra néz.* -Lökheti…   *A szék elindul felé, mire a professzor elvégzi a megfelelő pálcamozdulatot és kimondja a hozzá tartozó varázsigét. A pálcamozdulat végén, a pálca vége jobb irányba mutat, mire a felé közeledő széket is jobb irányba taszítja és most a másik falnak csapódik neki. A mutatvány után ő is elfordul jobbra.*

- Látványos volt mondhatom. Szeretném, ha mindenki megpróbálná. Ha elsőre nem megy, majd megy másodjára vagy harmadjára, nem kell kétségbe esni. Akár a szobájukban is gyakorolhatnak. Ha kérhetem, csak módjával, a javító bűbájt később vesszük.


Az óra hátralévő részében gyakorlás és további beszélgetés.


Javítás
Író: Révay Nándor
Dátum: 2011.08.11. 14:31
Tantárgy: Bűbájtan


 *A teremben tartózkodik, mikor a diákok elkezdenek beszállingózni a teremben. Egyrészt biztonsági okokból felügyeli a bevonulást. Nem szeretné, ha a kellékeket még jobban szétdobálnák és sérülést okoznának társaiknak. Nem bízza a véletlenre a dolgokat.*
- Az asztalotokra helyezett törött cserépdarabok nem azt jelzik, hogy megzavarodtam és óra előtt tombolni támadt kedvem, hanem az óra kellékei. Önök fogják őket használni, én pedig ezt a törött üveget, ami itt áll az asztalom mellett.

- Ki tudja nekem megmondani, mire? *Nem nehéz kérdés, máris helyes választ kap rá soron kívül. A többiek joggal húzzák a szájukat és csapják le kezüket az asztalra.*

- Pontosan. Megjavítjuk őket a Reparonak nevezett bűbáj segítségével.  Máskor jelentkezzen, ha kérhetem.
- A mai óra erről fog szólni. Ha megjavítják az asztalon lévő cserepet, összetörhetnek valamit a teremben. De, csak olyat, amit meg lehet javítani. Nem vandálkodunk a termemben. Van itt elég tükör, cserép, váza és más egyéb, amiből lehet választani.

- Valaki ismertetné röviden a bűbájról tudnivalókat társaival? Elég dióhéjban, a többit majd én elmondom, csak érdekel, mennyire vannak tisztában vele, ki olvasott előre.

- Mielőtt bármibe is belekezdenénk, megismerkedünk magával a bűbájjal, amit egy angol…khm… ki hitte volna… férfinek köszönhetünk, történetesen Arrton Jowertnek, aki egy számára fontos tárgyról volt képtelen lemondani, ezért próbálta minden áron összeilleszteni. Több évnyi próbálkozás után összejött neki. Nekünk könnyebb dolgunk van, mr. Arrton megszenvedte helyettünk a bűbáj keletkezését és megfelelő kidolgozottság után tanulhatjuk mi  is. Egy bűbáj kitalálása tarthat évekig, vagy napokig, esetleg percek kérdése. Teljesen véletlenül is sikerülhet maradandót és újat alkotnunk. Arrtonnak nem volt ilyen szerencséje, de kitartása eredményhez vezetett és mára minden ifjonc hall róla.

- A varázsige a latin reparare szóból ered, aminek a jelentése: helyrehozni.
A bűbáj tökéletes tárgyak megjavítására. Főleg tükrök, cserepek, vázák tartoznak a hatókörébe, de olyan apróbb fasérüléseket is meg lehet javítani, amik nem véglegesen roncsolódtak. A varázslat ugyan is nem használható olyankor, ha egy tárgy nagyon súlyosan roncsolódott, például elégett, vagy ha darabjai már nincsenek egymás közelében. Ez érthető, a semmiből nem tudunk csodát varázsolni.

-A  kett tört fát sem tudjuk megjavítani vele. Ha meg tudnánk, nem kéne új seprűt venni egy durvább kimenetelű kviddics meccs után. Van egy olyan sejtésem, hogy a bűbáj feltalálásakor nem volt kviddics, máskülönben továbbfejlesztette volna.  A fémek alakítására is jó, de légyegesen több erőre van szükségünk. 

- Így is előnyben vagyunk a muglikkal szemben, mert a muglik  kénytelenek kidobni a széttört, megrongált használati tárgyaikat. Törött csészéből nem lehet inni, ahogy törött tányérból sem lehet enni. Mi mennyit spórolunk egy bűbáj segítségével. Nem tökéletes, de a lehető legtöbbet ki lehet belőle hozni. *Fel s alá járkál a padsorok között, hogy mindenki jól lássa a mozdulatokat.*

-A  Reparo-hoz tartozó helyes pálcamozdulat igen egyszerű. Fogjuk a pálcánkat és szimplán bökjünk a törött cserépdarabokra, a varázsigét pedig szinte parancsolóan mondjuk ki. Éreztessük, hogy mi uraljuk a pálcát, ahogy azt is, hogy feltett szándékunk megjavítani a törött darabokat.

- Mutatom…  *Előhúzza saját pálcáját és a mellette lévő törött tükör felé bök vele.*  -Reparo!  *Hangzik a határozott varázsige, aminek következtében a tükör törött darabjai visszailleszkednek eredeti helyükre és  a tükröt újra  régi pompájában látni.*

- Ez így igen egyszerűnek tűnik. Azonban,  hogy ne higgyék azt, milyen könnyű dolguk van, elmondom, a Reparo a közepes erősségű bűbájok közzé sorolható. A sikeresség nem lesz garantált. Lesz önök közt olyan, akinek sikerülni fog elsőre. Véleményem szerint.  Az korán sem biztos, hogy bejön az elgondolásom. Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni. Egyszerűbb tárgyakat hamar  meg tudnak  majd javítani.
Hatóideje végleges, tehát nem fog pár perc után szétesni. Mr. Arrton jó munkát végzett, tegyenek önök  is így. 

- Lehet kezdeni a gyakorlást.  *A diákok gyakorlása közben, a sorok közt sétál és figyel, tanácsot oszt.*

Az óra hátralévő részében gyakorlás és további beszélgetés.


Testek lebegtetése
Író: Révay Nándor
Dátum: 2011.08.11. 14:43
Tantárgy: Bűbájtan


*A teremben nincs semmi szokatlan, így óra kezdetén, csupán egy emberi  testnek látszó bábú hever a tanári asztal előtt. Igen élethűen hat, ha a szemlélődő csak egy pillantás erejéig méltatja. Az óra kezdetével, megérkezik a professzor is, pontosan mint mindig. Köszön a diákoknak, végigfuttatja tekintetét rajtuk, végül elkezdi a mai órát.*

- Második évfolyam első óráján vettük a tárgyak lebegtetését, ha jól emlékszem.  Harmadik évfolyam 5. óráján pedig a testek lebegtetésével fogunk  foglalkozni. Azért most, mert most jött el az ideje. Útban a negyedik évfolyam felé, megfelelő varázserővel rendelkeznek testek lebegtetéséhez.  Merem remélni, legalább is.

- Ha visszaemlékeznek, említettem korábban a bűbáj nevét, aki előre olvasott, az most is tudhatja. Ez a bűbáj a Mobilicorpus, amit többek közt  Arthur Silberleitnernek köszönhetünk. Az úr neve ismerős lehet. Igen, ő az, aki a Mobiliarbus feltalálója, Kenneth Clark  társa volt. Clark évekkel később meghalt, így a Mobilicorpus létrejöttét már nem élhette meg. Durván fogalmazva munkamegosztás történt. Arthur csak  részben nyújtott segítséget a tárgyak lebegtetésében, és fordítva, bár Clark, önhibáján kívül nem tudott részt venni a továbbfejlesztésben.

-A  Mobilicorpus szintén a latin „mobilito” –mozdítani-  és „corpus” –test-  szavakból ered. Tehát, nem tárgyakat mozgatunk vele, hanem  mozgásra képtelen testeket. Kitűnő segítség eszméletét vesztett társaink mozgatására. Sérültet lehetőleg ne spontán emeljetek levegőbe, számos belső sérülése lehet. Először fel kell mérni az ájult személy pontos egészségi állapotát, csak utána alkalmazni a megfelelő varázslatot.

- Ez a bábú, amit itt látnak, úgy durván hetven kg lehet. Nem csak  ránézésre olyan, mint egy élő ember, hanem szilárdságát tekintve is megfelelő. A tananyag után tartok egy kis bemutatót, amihez szükségem lesz önkéntesre. Addig átgondolhatja mindenki, érez-e  elszántságot és késztetést, hogy repkedjen a teremben.

- Visszakanyarodva bűbájunkhoz, elődjével ellentétben a közepes erősségű csoportba sorolhatjuk.  Némivel több erő és sokkal több odafigyelés szükséges használatához. Az utóbbi azért, mert élőlényeket mozgatunk és nem szeretnénk, ha leesne. Hát még az, akin épp alkalmazzuk.

- Hatóidejét tekintve időleget, mert egy bizonyos idő után elmúlik a hatás. Például, ha megszűnik a koncentráció, vagy elrántjuk pálcánkat a célszemélyről.  Bemutatom ezt is, de ha lehet ne próbálják ki a bábún kívül  máson. Szadista hajlamaikat az órán belül éljék  ki. Erre is lehetőség lesz.

-A pálcamozdulat meglehetősen egyszerű. Egy határozott csuklómozdulattal a célpontra bökünk pálcánk hegyével. Ismerős igaz? Nem csodálom, a Mobiliarbus elvégzéséhez is ez a mozdulatsor szükséges, csupán az ige változik. Természetesen a hangsúly itt is fontos. Tiszta és érthető beszéddel könnyebben érünk el eredményt.

- Mobilicorpus. A hosszú szó ellenére nem tagolunk és nem nyújtunk. Egyben mondjuk ki. Ha nem megy elsőre, menni fog másodjára, harmadjára. Ne feledjék, a bűbájok feltalálóinak nagy része nem magyar származású volt. A kiejtés tehát eltérő és rossz hír, hogy nekünk kell alkalmazkodnunk.

*Előveszi pálcáját és megáll a földön fekvő bábútól egy méterre.*  - Mutatnám a gyakorlatot. Érdemes figyelni, mert önök  is sorra fognak kerülni.  *A bűbáj kimondása után bök pálcája végével a testre, mely azonnal a levegőbe emelkedik.*
- Mobilicorpus!  *Néhány pillanat erejéig egy helyben lebegteti, végül lassan elfordul oldalra, mely mozdulatának köszönhetően a lebegtetett test is követi . Lassan körbefordul, végül a kiindulóponthoz érve leereszti a földre.*

- A  másik lehetőség.  *Megismételve a gyakorlatot, ismét a magasba emeli segédeszközét. Maga előtt tartja, majd pálcáját hirtelen leereszti, mire a bábú leesik a földre.*

- Láthatták, a hatóidőt, ami addig tart, ameddig szükségesnek látjuk. Rajtunk múlik, ezért fontos a megfelelő mértékű koncentráció. Nos, mivel minden megvan, gyakorlás következik. Pálcájukkal együtt fáradjatok ki és álljanak be két, szükség esetén három sorba.  *A teremben megjelenik még két bábú, melyeket a professzor elhelyez egymástól másfél méteres távolságba. A diákok elkezdik a gyakorlást, a professzor pedig az íróasztalának támaszkodva figyeli.*


Az óra hátralévő részében gyakorlás.

/2013.02.08./



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 13
Tegnapi: 15
Heti: 101
Havi: 427
Össz.: 87 407

Látogatottság növelés
Oldal: Bűbájtan - 3. évfolyam
Bagolykő Mágustanodához tananyagok - © 2008 - 2024 - bktananyag.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »